Totalt antall sidevisninger

fredag 31. mai 2013

Velsignet er du blant kvinner

I dag feirer vi jomfru Marias besøk hos Elisabet. Det er evangelisten Lukas som forteller om dette. Når Maria har fått besøk av engelen Gabriel med hans store gledesbud, 'skyndte hun seg til fjellbygdene' (Luk 1,39) for å besøke sin kusine, Elisabeth, som også ventet barn. Hun bærer på ham som skulle bli Forløperen, Maria på Guds Sønn.

Det er et forunderlig møte, dette! Lukas forteller at når 'Elisabet hørte Marias hilsen, da sprang barnet i hennes liv'. (v.41). Fylt av Den Hellige Ånd roper Elisabet med høy røst:

'Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er frukten i ditt morsliv. Men hvordan kan det skje at min Herres mor kommer til meg? For da lyden av din hilsen nådde øret mitt, sparket barnet i magen min av fryd. Og salig er hun som trodde, for det som Herren har sagt henne, skal gå i oppfyllelse'. (v.41-45)

Det er ikke vanskelig å se at det Elisabet sier er inspirert av Den Hellige Ånd. Elisabet taler om Ham som skal komme som 'min Herre'.

Og hun omtaler Maria som 'min Herres mor'. Jomfrufødselen er helt avgjørende for vår frelse. Om Jesus var blitt født på vanlig måte, ville Han ikke kunne vært vår Frelser. Da ville Han bare ha vært et vanlig menneske, men Han er sann Gud og sant menneske. Maria var et redskap i Guds hånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar