Totalt antall sidevisninger

søndag 6. september 2015

Mor Teresa og den daglige bønnen

Som medlem av kommuniteten i Bjärka Säby feirer vi i dag minnet om Teresa av Calcutta, eller som hun bedre er kjent som, Mor Teresa (1910-1997). I den forbindelse vil jeg gjerne dele med bloggens lesere den bønnen som bes daglig i Moderhuset i Kolkata (Calcutta), hvor den orden som Mor Teresa stiftet, Barmhjertighetens søstre, holder hus:

Kjære Gud, hjelp meg til å spre en ange av Deg hvor jeg enn går. Overøs min sjel med Din Ånd. Gjennomtreng meg, så hele mitt liv blir et gjenskinn av Ditt. Skinn gjennom meg og virk slik i meg, at alle jeg kommer i forbindelse med, føler Ditt nærvær i meg.

La dem se opp og ikke lenger se meg, bare Deg, Herre! Bli hos meg, så begynner jeg å skinne slik Du skinner.              

La meg være et lys for andre. La lyset kun være Ditt, Herre. Intet av det er mitt; det er kun Du som skinner på andre gjennom meg.

La meg prise Deg slik Du helst vil, ved å la lyset skinne på menneskene rundt meg. 

La meg forkynne Deg, uten å preke, ikke med ord, men ved mitt eksempel, med en smittende styrke, med varm omsorg - alt i den kjærlighet Du har fylt mitt hjerte med'.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar