Jeg savner Edin Løvås. Veldig. I dag er det nøyaktig ett år siden han døde. På Allehelgensdag har jeg tenkt på han som ble kalt for 'retreatbevegelsens far', og jeg har tenkt på hvor mye han har lært meg:
Om den enkle Jesusmeditasjonen, som fullstendig endret mitt liv til å sentrere alt om Jesus, krype inn i evangelieteksten og bli en del av handlingen. Om disippelskap, bønn, hverdagslig hellighet, kjærlighetsmåltidet, om ikke å ta seg selv så høytidelig, om hvile. Underlig hvordan et menneske kan være med på å forme deg! Sette spor etter seg i livet ditt.
For dette takker jeg Gud i dag. Han gav oss Edin, som ble en åndelig far for så mange av oss.
Jeg savner telefonene fra ham. Stemmen. Smilet. Latteren. Underfundigheten.
I dag har jeg tenkt på at himmelen må være enda rikere når Edin er der! Han har nok fått lattermusklene i gang når han har delt noen av sine gode historier. Ja, det tror jeg faktisk.
Hvilket forbilde! Heldigvis har vi bøkene hans. Notater fra undervisningen han ga. Det er godt å bla i dette, minnes, men også la seg utfordre og formes av levd liv.
Foto: Misjonsforbundet
Totalt antall sidevisninger
Viser innlegg med etiketten Edin Løvås. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Edin Løvås. Vis alle innlegg
søndag 1. november 2015
torsdag 9. mai 2013
På himmelfartsdagen
Vi var 17 stykker som feiret Kristi himmelfart i Kristi himmelfartskapellet på Eina. Det er hva kapellet har plass til. Noen var der for aller første gang, andre er blant de trofaste som enten kommer jevnlig eller er sammen med oss hver torsdag.
Det ble en fin samling. Vi hadde gleden av å lytte til Ragnhild Hay som sang en salme som Edin Løvås har skrevet:
På himmelfartsdagen
På himmelfartsdagen steg Frelseren
ut av rommet og utenfor tiden,
så vennene samlet på
fjellryggens nut, kunne se det og
følge Ham siden.
Gud grep Ham og løftet Hans sårmerkte kropp
langt bortenfor skyer og kloder,
For Han som seg ned, Han steg seirende opp
For å bli alle menneskers broder.
Han sitter på tronen ved Faderens hånd,
Og oppfyller likevel altet,
Han står midt iblant oss, i lys fra Guds Ånd
Som i oss er blitt kraften og saltet.
Hver dag er en strålende himmelfartsdag,
hver natt er vår Herre tilstede.
Nå frykter vi ikke for tomhet og jag,
for det finnes en himmelfartsglede.
På himmelfartsfjellet har englene dans,
stig opp, la oss fryde oss sammen!
Vi ser den usynlige og vi er Hans,
Halleluja for Frelseren.
Amen!
Det ble en fin samling. Vi hadde gleden av å lytte til Ragnhild Hay som sang en salme som Edin Løvås har skrevet:
På himmelfartsdagen
På himmelfartsdagen steg Frelseren
ut av rommet og utenfor tiden,
så vennene samlet på
fjellryggens nut, kunne se det og
følge Ham siden.
Gud grep Ham og løftet Hans sårmerkte kropp
langt bortenfor skyer og kloder,
For Han som seg ned, Han steg seirende opp
For å bli alle menneskers broder.
Han sitter på tronen ved Faderens hånd,
Og oppfyller likevel altet,
Han står midt iblant oss, i lys fra Guds Ånd
Som i oss er blitt kraften og saltet.
Hver dag er en strålende himmelfartsdag,
hver natt er vår Herre tilstede.
Nå frykter vi ikke for tomhet og jag,
for det finnes en himmelfartsglede.
På himmelfartsfjellet har englene dans,
stig opp, la oss fryde oss sammen!
Vi ser den usynlige og vi er Hans,
Halleluja for Frelseren.
Amen!
Abonner på:
Innlegg (Atom)

.jpg)