I dag feirer vi minnet om en av vår tids mest betydningsfulle kristne tenkere og teologer: Dietrich Bonhoeffer.
Midt i nazifiseringen av hjemlandet Tyskland svarte han følgende på spørsmålet: Hvordan kan kirken være kirke i dag?
'Ved lydig å følge Kristus'.
Så enkelt, og så radikalt.
Og Bonhoeffer fulgte opp med: 'Etter oppstandelsen eksisterer Kristus som menighet'.
Dvel litt ved de ordene. Deres innhold er grensesprengende.
Det var Dietrich Bohoeffer som med profetisk syn så for seg hvordan kirken skulle kunne fornyes og finne tilbake til dens kraftkilder: ved å danne små klosterfelesskap eller kommuniteter, hvor troens liv leves i et forpliktende hverdagsfellesskap med andre. Det er derfor ikke til å undres over at den nymonastiske bevegelsen ser Bonhoeffer som en stor inspirasjonskilde.
Siden hans død i 1945, og spesielt de siste 10 årene har Bonhoeffers
etterlatte skrifter fått fornyet interesse hos mange kristne. Ikke så
merkelig når man kjenner til at denne mannen ikke bare var en betydelig
tenker, men at han også levde ut i praktisk liv det hadde trodde på. I
sin samtid var nok Bonhoeffers kompromissløse motstand mot nazismen hans
mest betydningsfulle bidrag. Bonhoffer gjorde tok et tydelig oppgjør
med den innflytelsen nazismen hadde i de tyske kirkene. Dette ledet ham
etterhvert inn i et økumenisk arbeid, som på mange måter ble viktig når
den moderne økumeniske bevegelsen ble dannet. Han ble også en uredd
talsmann for den lutherske "Bekjennelseskirken", og her finnes det også
mye å hente for de som opplever dagens kirkelige landskap vanskelig.
Bonhoeffer sto for en klassisk konservativ Bibelforståelse, og våget
livet sitt på det.
Dietrich Bonhoeffer ble født 4. februar 1906 i byen Breslau,
daværende Tyskland, idag Polen. Han hadde en tvillingsøster som het
Sabine. I 1933, før Hitler kom til makten, begynte Bonhoeffer, som da
var prest i den lutherske kirken, å angripe nazistene gjennom radioen.
To år senere ble han leder for et undergrunns-seminar, med over 20 unge
seminarister. Dette seminaret ble sett på som et slags protestantisk
kloster. Det var her han fikk utprøvd en del av sin tenkning rundt en
kristen kommunitet og kommunitetsliv, og i boken "Et liv i fellesskap og
Bibelens bønnebok", som ble utgitt på Land og Kirke/Gyldendal Norsk
Forlag, 1979, finner vi en del av disse tankene nedfelt. Det er fortsatt
en meget intressant og lesverdig bok. Senere ble dette seminaret stengt
av det hemmelige politiet. I 1939 flyktet Dietrich Bonhoeffer til USA,
men ble der bare en kort stund, før han vendte tilbake til Tyskland. Han
opplevde at det var viktig for ham å lide sammen med sitt eget folk i
den forferdelige tiden som Tyskland nå var inne i, slik at han mer
effektivt og troverdig kunne tjene sitt folk, etter at krigen var over.
Men slik skulle det ikke gå. De siste to årene av sitt liv tilbrakte
han i et fengsel i Berlin. I 1945, rett før frigjøringen, ble han
avrettet fordi han hadde deltatt i et komplott for å drepe Hitler.
Mens
Bonhoeffer satt fengslet skrev han en bok kalt "Brev og opptegnelser
fra et fengsel". Manuset ble smuglet ut av fengselet og utgitt. I disse
brevene og notatene ser Bonhoeffer nærmere på sekulariseringen i verden i
det 20 århundre. og konsekvensene av fraværet av et Gudsforhold. Ifølge
Bonhoeffer hadde avhengigheten av organisert religion underminert ekte
tro. Bonhoeffer's kall var radikalt: en kristendom fri fra religion og
invidualisme. "Gud", argumenterte Bonhoeffer, "måtte bli kjent i verden i
det Han virker og samhandler med mennesker i deres hverdagsliv." Den
abstrakte Gud, som er et produkt av filosofisk og teologisk spekulasjon,
er fullstendig ubrukbar for å nå mannen i gata, som er majoriteten av
dem som trenger å høre evangeliet.
Bonhoeffer er kjent for begrepet "billig nåde", et begrep som kanskje
er blitt enda mer aktuelt i vår tid, hvor kristne tror at de kan
fortsette å leve i sin synd, etterat de har opplevd Guds nådeverk i sitt
liv. Bonhoeffer mente at nådebegrepet var blitt så utvannet at det ikke
lenger var det samme begrepet som fantes i Det nye testamente! Den
billige nåden fører ikke til noen forvandling av et menneskeliv. Det er
forkynnelse av tilgivelse uten omvendelse, dåp uten kirketukt, nattverd
uten bekjennelse, og syndsforlatelse uten forutgående syndsbekjennelse.
Billig nåde er nåde uten disippeltrening, nåde uten kors, nåde uten
Jesus Kristus, levende og inkarnert. Virkelig sann nåde, sa Bonhoeffer,
er den nåden som koster et menneske livet!
På norsk finnes
Lydighetens vei (1956), Motstand og hengivelse (1959), Et liv i
fellesskap (1979). En andaktsbok ble også utgitt av Verbum for noen år
siden, men jeg vet ikke tittelen på den, bare at den er utsolgt fra
forlaget. Men det er all god grunn for å lese Bonhoeffers bøker på nytt.
Det finnes en veldig god biografi om Dietrich Bonhoeffer på engelsk:
Edwin Robertson: The shame and the sacrifice. The life and preaching of
Dietrich Bonhoeffer.Hodder abd Stoughton, 1987. 288 sider.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar