I dag feirer vi apostlene Peter og Paulus. Apostelfyrstene som de
kalles, i et forsøk på å vise deres særdeles viktige posisjon i den
kristne kirke. For hva ville vel Kirken vært uten dem? Deres liv,
gjerning og ikke minst deres epistler har vært med på å forme Kirken og
vernet den mot heresien. For Kirken er dette en stor festdag. I følge
tradisjonen ble apostlene Peter og Paulus martyrer i Rom på 60-tallet.
Bakgrunnen for at de feires 29.juni er at levningene etter dem ble
flyttet akkurat denne dagen i forbindelse med en forfølgelsesperiode i
år 257. Det ledet til at denne dagen - både i Øst- og Vestkirken, skulle
bli en av de tidlige kristne festene.
Peter:
Peter, fiskeren, født omkring Jesu fødsel, var en av Jesu 12 disipler,
og som sammen med Jakob og Johannes sto Jesus nærmest. Opprinnelig het
han Symeon (gresk: Simon) Bar-Jona (sønn av Jona). Av Jesus får han
kallenavnet Peter, som betyr Klippen, på arameisk Kefas. Matteus
forteller oss at Peter var gift, i det hans svigermor omtales, hun som
ble helbredet av Jesus etter å ha vært sengeliggende med feber. I følge
Klemens av Aleksandria skal han også ha hatt barn.
Peter var den første kristne misjonæren som besøker hedninger, les
ikke-jøder, for å forkynne evangeliet for dem. To av brevene i Det nye
testamente bærer hans navn. Han led sannsynligvis martyrdøden under
keiser Nero, sannsynligvis i år 67. Det hevdes at han satt innesperret i
fengselet Tullianum, som lå i en gammel cisterne med forbindelse til
Cloaca Maxima, Romas hovedkloakk. Den nederste del av cellen ble brukt
til henrettelser, og likene slengt i kloakken.
Hos Origenes og i de såkalte Petersaktene fortelles en historie om hans martyrium. Han skal etter eget ønske ha
blitt korsfestet med hodet ned, for på den måten å vise respekt for
Jesus.
Paulus:
Opprinnelig Saulus, født i Tarsus mellom år 10 og 5.f.Kr. Hans far var
jøde av Benjamins stamme, og romersk borger. Oppdratt som fariseer, en
av samtidens mest berømte rabbinere, Gamaliel, i Jerusalem. Hans morsmål
var arameisk og gresk, i tillegg kunne han hebraisk.
Omkring år 35 er han tilstede da diakonen Stefanus blir martyr. Han var
ikke bare vitne til at Stefanus steines til døde, men han samtykket også
i drapet. Ivrig forfølger av de kristne, før han har sin dramatiske
opplevelse av å møte Den oppstandne Kristus, mens han er på vei til
Damaskus, for å kaste flere kristne i fengsel.
Foretar tre store misjonsreiser: Den første (ca år 45-49), gikk til
Kypros og Lille-Asia. Den andre (ca år 50-52) gikk til Lille-Asia,
Makedonia og Hellas. Den tredje (ca år 53-57) gikk til Efesos, Makedonia
og Hellas.
Etter 12 år vender han tilbake til Jerusalem, hvor han blir arrestert.
Etter å ha sittet i fengsel i Cæsarea i to år ble han, som en romersk
borger hadde rett til, sendt til Rom for å legge fram sin sak for
keiseren. Under reisen led han skipbrudd ved Malta, og han kom ikke fram
før år 61. Han ble satt i husarrest i Roma, en tilstand som varte i to
år.
Forholdene var nokså milde, for han fikk ta imot besøk og han skrev
brev. Det er uklart hva som skjedde etter dette. Det er mulig at han
straks ble dømt og henrettet, eller at han ble løslatt og reiste til
Efesos og muligens Spania. Biskop Klemens hevder at det var dette som
skjedde, og hans nedtegnelser fant sted bare omkring 30 år etter Paulus'
død.
Apostelen Paulus grunnlegger flere lokale menigheter, og er forfatter av 13 av Det nye testamentes brev.
Kirkens grunn og enhet:
Aposteldagens stilling, og dens plass så kort tid etter pinse, retter
vår oppmerksomhet mot troens og kirkens apostoliske grunn. I Ef 2,20
heter det: 'Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med
Kristus Jesus selv som hjørnesteinen'. Apostlene er troens opprinnelige
vitner og garantistene for dens ekthet.
At Kirken feirer Peter og Paulus vitner også om en annen ting: De to var
forskjelige, men de kompletterte hverandre. Deres kall og utvelgelse
utgjør tilsammen Kirkens apostoliske grunn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar