Totalt antall sidevisninger

torsdag 30. januar 2014

Antoniosdagen i Kristi himmelfartskapellet

I kveld har vi feiret Antoniosdagen i Kristi himmelfartskapellet. Det er vi ikke alene om. Våre venner i den økumeniske kommuniteten i Bjärka Säby i Sverige har gjort det samme. Vi feirer den også sammen med våre koptiske venner.

Fra synaxariet vårt har vi lest om Antonios den store, eller 'ørkenens stjerne', som han også ble kalt. Jeg kjenner fremdeles den velduftende røkelsen sitter i klærne, og jeg minnes bønnene, lovsangen, lesningen av kommende søndagens bibeltekster og eukaristien med glede.

Gudstjenestene i Kristi himmelfartskapellet blir bare rikere og rikere, og jeg gleder meg allerede nå til neste tordag!

Vi som feirer eukaristien i Kristi himmelfartskapellet, føler slektskap med den hellige Antonios. For en tid tilbake fikk jeg kontakt med munkene i Hl.Antonios-klosteret, og de sendte et velsignelseskors i gave til meg, som jeg bruker hver gang vi er i bønnekapellet vårt. Det minner oss til stadighet om å be for våre hardt prøvede venner i Egypt. I kveld ble munkene i Hl.Antonios klosteret spesielt løftet fram for Gud.

Du kan lese mer om Antonios her:

http://www.monastisk.blogspot.no/2014/01/til-minne-om-rkenens-stjerne-hlantonios.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar